Hotfull dikt blir teater i Östersund

För två år sedan kom poeten och författaren Dareen Tatour till Östersund som fristadsförfattare. Hemma i Palestina hade hon suttit fängslad för en dikt. Nu blir hennes tuffa erfarenhet teater.

 

VIT TEJP HAR en central roll i Min hotfulla dikt. Med den ritar skådespelaren Malin Tengvard upp rummet: Cellen, korridorerna – de begränsade ytor som den palestinska poeten och dramatikern Dareen Tatour hade att röra sig på under tiden som fängslad i Palestina. Orsak till straffet var en dikt som ansågs alltför politisk, och som snabbt spreds globalt via sociala medier.

Sedan 2020 är Dareen Tatour fristadsförfattare i Östersund. Nu sätts hennes pjäs om tiden som frihetsberövad upp på Östersunds teaterverkstad, efter att tidigare ha spelats i bland annat Oslo.

Att gestalta Dareen Tatour var först inte självklart för Malin Tengvard.

– Min första tanke när jag fick frågan var: är det verkligen jag som ska göra det här? Det är ju inte min historia. Jag har aldrig varit fängslad och jag har aldrig fört den kampen, förklarar hon reaktionen då.

Efter hand landade idén i Malins kropp, när hon insåg att hon trots allt har en ingång i berättelsen.

– Vår uppsättning handlar snarare om yttrandefrihet och demokrati på ett globalt plan, och det är frågor som ligger mig varmt om hjärtat.

Malin Tengvard tror att det är en fördel att hon för några år sedan också var på Västbanken och då reste runt till olika teatrar på ett slags studiebesök.

– Vi talade just om det fria ordet och om att verka i ett land där det inte är självklart att få säga vad man vill på scenen, berättar hon om sina möten med de palestinska kulturutövarna.

Till formen är uppsättningen en monolog, med specialskriven musik av Pernilla Axerup och Pia Påltoft. Här varvas fiktiva rekonstruktioner av faktiska händelseförlopp med Dareens dikt som på ett poetiskt plan speglar hennes upplevelse av tiden i Östersund.

– Jag gestaltar inte Dareen utan är mer av ett kärl för hennes berättelse, en skådespelare som återberättar hennes historia, säger Malin Tengvard som under arbetet har haft en tät kontakt med Dareen. Jag träffar henne ofta för att fråga sådant som ”hur kändes det, egentligen när du satt där eller gjorde så?”

Martin Johansson är tillsamman med Jonna Hylén initiativtagare och verksamhetsledare för den ideella scenkonstföreningen Undantaget, grundad 2018.

Just den här uppsättningen sker i ett samarbete med Östersunds bibliotek och ICORN-programmet, på initiativ av fristadskoordinatorn Catharina Andersson.

Även Martin är noga med att understryka att uppsättningen inte tar ställning i Israel-Palestina-konflikten. Gruppen vill sätta fokus på hur såväl konstnärliga utövare som journalister generellt utsätts för allt mer av hot och hat.

– Vi vill lyfta fram frågor som ”är det rimligt att bli frihetsberövad i tre år, för en dikt”? säger Martin.

Hur är det att som regissör sätta upp en berättelse som bygger på en verklig och nu levande persons liv?

– Vi har hela tiden försökt ha en öppen dialog med Dareen och också använt oss av att hon faktiskt finns här. Samtidigt har jag försökt att behandla hennes manus som just ett teatermanus, utan att tänka på hur hon upplever det. Istället har vi försökt att anpassa det och skapa större förståelse hos den svenska publiken, säger Martin.

Manus har bearbetats rejält, ungefär en tredjedel har strukits ur den ursprungliga versionen för att ge plats åt dikten som Dareen läste i samband med att hon blev intervjuad under Fängslade författares dag.

– Jag blev otroligt drabbad av den. Här fick jag träffa poeten Dareen, höra hennes egen röst på scenen. Jag frågade därför om jag fick byta ut pjäsens scener om hur hon upplevde Östersund till dikten som talade till mitt hjärta på ett helt annat sätt, säger Martin.

Vilken publik vill du ska sitta i salongen?

– Välmående svenskar som inte har haft så många problem i världen. Och som kanske kan känna efteråt att fy fan vad bra vi har det här ändå, säger Martin.

Text: Ylva Lagercrantz Spindler
Foto: Göran Strand

 

På scen: Malin Tengvard
Regi: Martin Johansson
Översättning: Malin Nord
Scenografi och kostym: Martin Johansson, Malin Tengvard och Helene Gedda
Ljusdesign: Roland Ivarsson
Musik och ljudbild: Pernilla Axerup och Pia Påltoft.

Om Dareen Tatour
Dareen Tatour är en palestinsk poet, dramatiker, fotograf och aktivist från den arabiska staden Reineh. Sedan 2020 har hon via ICORN en fristad i Östersund. Motståndet mot ockupationen av Palestina finns i allt den flerfaldigt prisbelönta författaren skriver, något som ledde till att hon frihetsberövades under tre år i Israel 2015. Hon satt i fängelse under fem månader, därefter följde husarrest, något PEN International kraftfullt fördömde.

Om uppsättningen
Monologen Min hotfulla dikt spelas 15 –18/2 på Östersunds Teaterverkstad. Produktionen är ett samarbete mellan Dareen Tatour, Östersunds bibliotek och scenkonstföreningen Undantaget, på initiativ av fristadskoordinator Catharina Andersson som också är producent.