”Det är sjukt konstigt vad man kan få till för att dölja könsorgan”

Cilla Rörby. Foto: Fanny Ögren.

CILLA RÖRBY HAR arbetat som kostymör och kostymdesigner sedan början på 2000-talet, långt innan de etiska riktlinjerna för intimscener i teater och film formulerades.
– De är bra, och samtidigt självklara, säger Cilla. Man kan säga att jag arbetade efter dem redan innan. Som på alla arbetsplatser är det viktigt att kunna prata med varandra. När jag står påklädd med skådespelare som är i underkläder, gäller det att lyssna in så alla känna sig bekväma.

Nakenhet i en film reser frågor som kostym och mask hanterar i ett samarbete som börjar tidigt i produktionen, vid manusläsningen. När Cilla läser ett manus – det är innan skådespelaren är vald – markerar hon med utropstecken allt som har med nakenhet att göra.
– Det behöver inte vara en intimscen. Det kan vara att skådespelaren kliver in naken i en dusch. Man pratar med regissör, foto och mask om hur scenen är tänkt och hur pass avklätt det måste vara. Om det till exempel är ett bårhus där någon ska ligga naken och död. Vissa killar vill absolut inte vara nakna. Hur mycket av kroppen ska synas, räcker det att lyfta duken över ansiktet?

Nästa steg är att hitta de bästa lösningarna. Enligt riktlinjerna ska kostymavdelningen ha plagg som på lämpligt sätt täcker könsdelarna.
– Ja, självklart, säger Cilla. Om det är en duschscen och skådespelaren vet att det finns en hudfärgad tubtop, stringfärgade kalsonger, kan han eller hon välja att använda det – eller inte. En del tycker att det känns bökigt med fejkstringkalsonger i nakenscener. De kan ramla ner, ska petas in mellan skinkorna. Då vill det till att det inte är bråttom, man får se till att den extra tiden finns. Andra självklarheter är att det finns en ligga-kudde (så att skådespelarnas könsdelar inte har direktkontakt om det är en samlagsscen).

Om skådespelaren har genomskinliga underkläder kanske könet behöver tejpas. Därför har maskören Therese Sandersson ”snipptejp” i sitt kit. Och för nakna scener kan en lösning vara att maskavdelningen tillverkar en löspenis eller knyter en pubishårperuk.
– Eller ett lösbröst, som i Bonusfamiljen när Nour el Refai skulle amma, så hon slapp sitta med sitt egna bröst blottat i de scenerna, säger Therese. Det är inte ovanligt att skådespelare har tatueringar som inte syns i vanliga fall och täcks av kläder i övriga filmen. Om det är en nakenscen, behöver tatueringarna täckas, som vid inspelningen av Snabba Cash, där Therese fick ägna en hel del tid till att täcka Alexander Adballahs många tatueringar mellan tagningarna.

Therese och Cilla har jobbat ihop i flera produktioner och har liknande beskrivning av hur kostym och mask kan hjälpa till att skapa trygghet för skådespelarna vid avklädda scener: Bra och tidig planering, minsta möjliga stress och framför allt att prata med varandra.
– Det är rätt högt i tak i ett maskrum. Vi pratar ganska mycket om kroppen, på ett fördomsfritt sätt, säger Therese, som också har 20 år i sitt yrke.

Även det som inte är i bild ska kännas bekvämt för skådespelaren. Kostym har ansvar för allt som ska täcka kroppen. Skådespelarna ska kunna skyla sig mellan tagningarna, särskilt om det är kallt på inspelningsplatsen.
– Efter tagning behöver skådespelaren snabbt in en fleece som ger värme, eller en jättefluffig frottémorgonrock. Det bidrar också till en känsla av trygghet, säger Cilla.

En vanlig fråga är ”vem kommer att stå på set när vi gör den här scenen?”.
– Det var det första Noomi Rapace ville veta när Milleniumfilmerna skulle spelas in.

Cilla har assistenter på set, en meter utanför kameran och är det en avklädd scen ska assistenten vara rutinerad.
– Det är ”closed set”, man har respekt för den som är avklädd. Jag tycker att vi är duktiga på det, det finns en hög medvetenhet i de här frågorna, säger hon.

Pernilla August och Ruth Vega Fernandez i filmen "Call girl". Foto: Jukka Male.

CILLA ANSVARADE FÖR kostymerna i Call girl, och belönades med Guldbagge för sitt arbete. Trots filmens tema – 14-åriga flickor rekryterades som prostituerade åt höga politiker – var det inte så mycket naket i filmen. Det visades mest kvinnobröst. Nakenheten i filmen skulle lämna en känsla av obehag och vara kopplad till utsatthet, snarare än intimitet. I en scen agerade kvinnliga skådespelare ”kaffeflickor” och männen runt bordet var statister.
– Vi dekorerade mycket bröst för att kaffeflickorna inte skulle känna sig så nakna, hittade på att de skulle ha olika tofsar för att slippa stå med bröstvårtorna exponerade, säger Therese som var maskör. Och vi fick faktiskt limma pubeshår på en av de yngre tjejerna i filmen, till en scen i ett omklädningsrum där hon står och rakar bikinilinjen. Även könshåret behöver ju följa epoken, så att säga.

Call girl spelades in för tio år sedan, då ordet intimkoordinator inte fanns i Sverige. Vid intima scener var det ändå ytterst få personer på set och inga monitorbilder. Hon tillägger att det var en intensiv och utmanande inspelning.
– Och just den här dagen var särskilt kaotisk. En av skådespelarna var gravid, men det skulle inte få synas, vi kämpade med kläderna, Pernilla August skrattade åt att behöva bära stringtrosor, säger Cilla.

NAKENHET HAR OLIKA laddning olika filmer. Men könsorgan ska kunna döljas på ett sätt som fungerar för skådespelaren. Cilla tar exempel från Hem till Midgård (2001).
– Det var en lågbudgetfilm i vikingatid, där skådespelaren Paul Tilly skulle kokas i gryta över öppen eld med ett löv på sitt kön. Vi löste det genom en nylonstrumpa med ett påsytt löv, det är sjukt konstigt vad man kan få ta till för att dölja könsorgan. Och Fredde Granberg skulle stoppa in hela paketet i ett gethorn som fästes med läderremmar i ändan. Man måste kunna skratta också, och får inte vara pryd själv, säger Cilla.

Både Cilla och Therese välkomnar att det finns intimkoordinatorer, att någon annan än regissören kan prata om exempelvis detaljer i en sexscen. I serien Snabba Cash (2021) repeterade intimkoordinatorn med skådespelarna i två veckor innan det var dags för inspelning.
– Det underlättade också mitt arbete. Evin Ahmad kunde visa, som en dans, hur skådespelarna skulle röra sig på plats, jag kunde förbereda kläder som de skulle känna sig bekväma i, säger Cilla.

Hon tycker att det är bra att det blivit mycket mer diskussioner om syftet med en scen.
– Att till exempel ställa frågan ”är detta på rätt sätt?”. Om det viktiga är att se att två personer älskar varandra behöver man inte titta upp i någons kön, säger Cilla.

Text: KAJSA OLSSON

Bild överst: Therese Sandersson maskerar en tatuering på Alexander Abdallah vid inspelningen av Snabba Cash 2021. Foto: SF STUDIOS.

Nr 5-21