Täljes blivande brud blir film

Teaterföreställningen Täljes blivande brud har ombearbetats till film. Communityteatern Livet Bitch! Scenkonst tar därmed en nytt kliv i sitt arbete med amatörskådespelare i Södertälje.

 

DET ÄR BARA DAGAR KVAR innan inspelningen av novellfilmen Innan bröllopet drar igång. Bakom projektet står producenterna Grete Havnesköld och Johanna Thor. Tillsammans med regissören Rebecka Cardoso har Johanna skrivit manuset. Det är en bearbetning av manuset till teaterföreställningen Täljes blivande brud som spelades för fulla hus på Castorscenen i Södertälje under 2019, tills pandemin satte p för fler scenframträdanden.

Med hjälp av krisstöd från Kulturrådet har communityteatern Livet Bitch! Scenkonst nu fått möjlighet att vända sig till en nationell publik genom att göra film.
– Det är så stor skillnad mellan levande teater och filmmediet. Istället för att filma av föreställningen, bestämde vi oss för att köra en annan konstform, säger Rebecka Cardoso.

Livet Bitch! startades för tio år sedan, då inom ramen för Oktoberteatern. Johanna och Grete ville ge tjejer och unga kvinnor en plattform och möjlighet att ta plats på scenen och i det offentliga rummet.
– Var fanns de unga tjejernas och kvinnornas berättelser, erfarenheter och perspektiv? Vi ville att Södertälje skulle få lära känna stadens unga tjejer som hela människor på teaterscenen, säger Johanna. När Oktoberteatern lade ner Livet Bitch! 2016, gick Johanna och Grete vidare på egen hand med finansiering från Kulturrådet. Temat heder, oskuldsfixering och synen på homosexualitet, har varit närvarande så länge Livet Bitch! Scenkonst funnits. Det är laddade frågor i Södertälje.

INFÖR MANUSARBETET ÄGNADE Johanna, Rebecka och Grete ett år av research och intervjuer med tjejer och kvinnor i Södertälje, med forskare och experter. Efter samtal och improvisationer i den öppna teaterverksamheten för unga tjejer i Livet Bitch! Studio blev det allt mer tydligt att sociala normer, hur tjejer får och inte får bete sig när det kommer till sex och sexualitet, behövde adresseras konstnärligt.

Inspelning av "Innan bröllopet" pågår.

Innan bröllopet handlar om den unga Michelle som ska gifta sig med en man hon inte älskar. Hon är kär i Lova som hon tidigare haft ett förhållande med, men att leva öppet lesbiskt är otänkbart. Michelles syster, stolt bärare av traditioner och konventioner arrangerar en möhippa där Lova dyker upp. Michelle i filmen spelas av Sharzad Rahmani. Hon har medverkat i SVT-produktioner tidigare och har nu hektiska dagar med både filminspelningen och prov till scenskolan i Göteborg.
Sharzad kommer inte från Södertälje, ”även om filmen utspelas här, tar den upp frågor som gäller i hela Sverige och även i världen – jag tycker att hela teamet bakom är fantastiska som sätter ljuset på de här erfarenheterna”.

JOHANNA OCH REBECKA GICK samtidigt på Teaterhögskolan i Göteborg 2002–2006. Deras vägar korsades på nytt när Rebecka anställdes som regissör i samband med uppsättningen Dom där tjejerna 2017.
– Vi kombinerar professionell scenkonst och communityteater, säger Johanna. Våra produktioner utgår från unga tjejers och kvinnors liv och villkor. Professionella scenkonstnärer som skådespelare, dramatiker, regissörer och scenografer knyts till projekten för att skapa föreställningar med hög konstnärlig verkshöjd och relevans, säger hon.

I flera tidigare uppsättningar har Rebecka arbetat med ensembler där amatörskådespelare, barn eller unga medverkat:
– Amatörskådespelare tillför en nerv och öppnar för djupare identifikation hos publiken. Otränade skådespelare kan inte ensamma bära en professionell teaterproduktion men tillsammans med professionella skådespelare kan de skapa magi. Täljes blivande brud blev en publiksuccé. Föreställningen tar upp sånt som det pratas mycket om i Södertälje, i form av skvaller och ryktesspridning. Att sätta ljuset på frågorna på en scen, öppet, visade sig ha en enorm sprängkraft.

– Alla hade något att säga om vad de sett på scenen. En del tyckte – äntligen berättas detta, pjäsen är för Södertäljes kvinnor vad metoo var för världens kvinnor. Andra tyckte att det var överdrivet, För vissa var föreställningen väldigt smärtsam, flera äldre kvinnor kom fram efteråt och grät, säger Johanna.

YELDA HADODO ÄR EN av skådespelarna som tar plats i det spa där filminspelningen äger rum. Hon var även med i teaterföreställningen.
– Jag jublade när jag såg manuset! Det var första gången det görs en föreställning av den här sorten, med 17 tjejer på scenen, både professionella och en yngre ensemble. Ett unikt projekt – från idé till genomförande av tjejer och med tjejer, säger Yelda.

Hon har varit med från början när Livet Bitch! startade. Nu har hon arbetat som skådespelare i drygt 20 år, bland annat på Riksteatern, Folkteatern i Göteborg och Oktoberteatern. Hon är född och uppvuxen i Södertälje och poängterar hur mycket Livet Bitch! har betytt för staden.
– Det är den enda gruppen unga tjejer kan söka sig till som är intresserade av att vara på scenen, där deras egna berättelser får liv och tar plats. Det är viktigt både på individnivå och i den community vi lever i. Det stärker unga tjejer att bli delaktiga och förändra genom att på scen göra sina röster hörda i frågor om homofobi, patriarkatets struktur, äktenskapet, kärlek och heder.

ALLA SOM VAR MED i teaterföreställningen är inte med i filmen. I samband med uppsättningen fick en av skådespelarna ta emot samtal från släktingar utanför Sverige, som hört talas om att pjäsen tog upp lesbisk kärlek. De tyckte att hon drog skam över släkten genom att medverka. Skådespelaren valde att dra sig ur när verket skulle bli film. – Vi försökte stötta, men hon orkade inte gå igenom ännu en besvärlig process med sina släktingar, säger Johanna.
– Verkligheten överträffade fiktionen på värsta sätt. Det säger också något om angelägenheten i berättelsen. Det har betytt mycket för mitt eget konstnärskap att bli en del av kärngruppen inom Livet Bitch! Scenkonst, säger Rebecka.

Premiärvisningen blir den 18 september på Castorbiografen i Södertälje.
– Sedan visas den på skolbio och vi hoppas att SVT kan köpa in den. Vi vill väldigt gärna nå en större publik – och varför inte en långfilm sen? säger Johanna.

Text: KAJSA OLSSON

Bild överst: Yelda Hadodo i scenföreställningen Täljes blivande brud.

Foto: MAGNUS ÅSTRÖM.

Nr 4-21

Johanna Thor och Grete Havnesköld.