Riksteatern betalar för digital teater

Scenkonst som visas på nätet ger på nytt betalt till de medverkande efter coronakrisen. I alla fall på Riksteatern där fack och arbetsgivare kommit överens om hur ersättningarna ska se ut framöver.

 

ETT VIKTIGT STEG har tagits på Riksteatern för att komma bort från coronakrisens tillfälliga arbetsvillkor. Upphovspersoner och medverkande får sedan april åter ersättning för sitt jobb när teaterns uppsättningar visas digitalt.
– Vi var överens om att hitta en lösning och har haft en bra dialog om de nya villkoren som nu prövas fram till september, säger Charly Wassberg Borbos, verksamhetsutvecklare som förhandlat med Riksteatern.

Bakgrunden är de krisavtal som tecknades mellan fackförbundet Scen & Film och Svensk scenkonst i mars 2020. Avtalen gjorde det möjligt att visa föreställningar på hemsidor, playtjänster och streamingtjänster utan ersättning till dem som medverkade. Syftet var att minska negativa följder av coronapandemin. Men nu sker en förändring på många teatrar och andra scener där man tar fram lokala avtal.
– På Riksteatern kom vi fram till att ersättning ska vara en fast summa månadsvis till dem som står för innehållet när en föreställning finns upplagd på Riksteaterns webbplats. Det är en mer överskådlig lösning än tidigare, då det var olika procentsatser som skulle beräknas per år, säger Charly Wassberg Borbos.

Ersättningarna gäller utanför den tid som en föreställning spelas eller är på turné. Dessutom utgår en extra så kallad succéersättning om visningarna på nätet blir mer än fyra gånger fler än vad som beräknats i det redan satta publikmålet för respektive turné.
– Än så länge är det svårt att dra några slutsatser om hur stor del av publiken som väljer att ta del av Riksteaterns utbud digitalt. Överenskommelsen vi har idag kommer att omförhandlas innan den går ut den 30 september. Då vet vi troligtvis mer om hur hösten ser ut för alla oss som jobbar med scenkonst, säger Charly Wassberg Borbos.

Om publiken kommer tillbaka på samma sätt som tidigare återstår att se, liksom hur stort intresset är för scenkonst som visas digitalt kommer att vara framöver.
– En sak är säker, många inom Riksteatern längtar efter att få träffa kollegor och jobba ihop igen och möta en publik på samma sätt som tidigare. Men intresset för digitala föreställningar kan ha blivit större. Det kan betyda vissa förändringar framöver, säger Charly Wassberg Borbos.

Text: PETER REHNFELDT

Nr 4-21