Dyblöt rekvisita och leriga presenningar. Efter en kall pandemihöst fick Minna Krook nog. Nu gör hon en portabel och vädertålig produktion, där dansarna bär med sig allt i kostymen.
MITT I PANDEMIN fick dansaren och koreografen Minna Krook en vision: att skapa en mobil och coronasäker allväderskonst. En produktion som varken är beroende av scenografi, teknik eller el.
– Jag började spåna på en uppsättning där vi skulle slippa allt bärande och kunde cykla till spelplatsen med scenografin och kostymen på oss, berättar Minna Krook upprymt när vi ses efter en workshop i clownkonst.
Att jobba med workshops som en del av repetitionerna är något nytt för Minna Krook, förra årets mottagare av Cullbergpriset, som sedan 1999 har drivit eget danskompani med många framgångsrika uppsättningar bakom sig, däribland långköraren Borta!. Ensemblen har bland annat haft besök av Peter Lagergren och Conny Jansson som båda är body percussion-virtuoser.
Clownpedagogen Karin Bergstrand har också bjudits in för att ensemblen – Jonathan Sikell, Emelie Wahlman och Peter Lagergren – ska försöka hitta sin inre clown, men det är också ett verktyg för att klara ett utomhusspel som kräver större och tydligare rörelser.
– Jag brukar mer använda ord och text. Här gäller gesternas humor, säger hon om den nya uppsättningen Krax Krax.
Ambitionen är att skapa gamla tiders gatuteater med sin situationskomik och direkta publikkontakt, inspirerad av 70-talets Tältprojektet, Jordcirkus och Nationalteatern, även om hon understryker att hon aldrig såg dem live.
– Vi tänker oss nästan en gerillagrej! utbrister Minna Krook anarkistiskt under filmaffischen Siamo ricchi e poveri (vi är rika och fattiga) på caféet dit vi har förflyttat oss. Med det menar hon inte att de ska spela olagligt, men delvis gratis för folk. På gator och torg – så länge verksamhetsbidraget räcker.
PREMIÄREN ÄR PLANERAD till i slutet av maj. Tanken är att den ska kunna spelas i princip var som helst i hela landet, vilket alltså är möjligt med en produktion som varken kräver sladdar, bygg- eller rivningstid. Till och med ensemblen är flexibel och kan bestå av allt från tre till sex dansare, en praktisk lösning som vill ta höjd för såväl sjukdom som dubbla jobb under spelperioden.
Vad handlar då Krax Krax om? Minna Krook beskriver känslan av att ständigt vara på väg – och samtidigt vara beroende av varandra, något som känns ovanligt aktuellt i pandemitider.
– Vi är ju lite som fåglar – eller ornitologer. Vi har konstiga rörelsemönster och ett flockbeteende. Om någon gör något så ska alla andra hänga på!
De specialsydda allväderskostymerna för tankarna till svarta kråkor på utsidan och färggranna påfåglar på insidan. För kostymdesignen står Moa Möller som Minna Krook har samarbetat med i många år. Här blir kroppen en trumma, i en uppsättning där alla instrument är akustiska och kan bäras i fickorna.
– Regnrockar ger ett fantastiskt ljud, liksom floppigt, förklarar Minna Krook med ett par illustrativa slag på byxorna.
– Det här ska bli en ”hejdundrandens show” med jävlar anamma som drivkraft!
Vad vill ni berätta med Krax Krax?
– Den är nog en eloge till konsten, leken och det onödiga arbetet – det meningslösa och det vackra! Det där lite mållösa som är det härliga med våra liv. Hur vi flyttar på saker från en punkt till en annan: nu ska vi bo här, sen där. Och så dör farmor. Då ska vi flytta alla hennes saker dit.
Hur då, menar du?
– Du tror att allt är fast och tryggt, men så förändras det plötsligt. Det är så jag tror att koreografin ska vara. Nu är vi här – och sen där. Nu flaxar vi vidare och nu sjunger vi en sång eller gör en fin dans. Krax Krax är ett lustfyllt fantiserande.
Text: YLVA LAGERCRANTZ SPINDLER
Foto: MAGDALENA BOMAN
Nr 3-21
Krax Krax har premiär i maj och planeras turnera i hela landet
Koreografi och idé: Minna Krook. Kompositörer: Tomas Hirdman och Peter Lagergren.
Kostymdesign: Moa Möller.
Kostymtillverkning: Karin Bjurström.
Dans: Minna Krook, Melody Sheikh, Jonathan Sikell, Peter Lagergren, Emelie Wahlman, Kerstin Abrahamsson.
Medverkande: 3 - 6 dansare.
Livemusik: Hela kompaniet.