Rättighetsräven Ulf Mårtens tackar för sig

Efter 38 år på Teaterförbundets kansli så går Ulf Mårtens, vd på Rättighetsbolaget, i pension. Under hans ledning har ersättningarna för upphovsrätt skjutit i höjden. Senast förhandlade han fram ett betydelsefullt avtal med Netflix.

 

NÄR ULF MÅRTENS BÖRJADE på Teaterförbundet 1982 hade förbundet 4 795 medlemmar. Sedan dess har siffran nästan fördubblats. Men redan då var organisationsgraden i scen- och filmbranschen hög.
– Särskilt på skådespelarsidan. Det gjorde det roligt och spännande att börja på Teaterförbundet, berättar Ulf Mårtens. Tidigare jobbade han ett par år på Läkarförbundet. Dit kom han direkt efter juridikstudierna i Lund, och där i studentstaden lockade teatern:
– Jag ägnade mer tid åt Lilla teatern än åt juriststudierna. Faktum var att han sökte till scenskolan. – Men jag åkte ut.
Vilken scen han sökte med, eller vilka roller han drömde om och spelade på Lilla teatern minns han inte. Men ett nej från scenskolan var ändå inte ett nej.
– Jag tänkte: kanske kan jag jobba med något juridiskt kring teater. För att få fortsätta jobba i den världen.

Sagt och gjort, det blev Teaterförbundet. Hans första arbetsuppgift var som ombudsman för dramapedagogerna.
– Det gjorde jag till 1987 sedan jag tog hand om teaterdelarna.
Men året efter hände det saker.
– Vi var på väg in i en stor konflikt på privatteaterområdet. Jag kommer ihåg att vi träffade Ingmar Mundebo (tidigare folkpartistisk budget- och ekonomiminister) som förlikningsman.
Ulf skrattar, snarare ett underfundigt bornerande än bubblande skratt.
– Lägsta ersättningen för privatteatrarna var under a-kassenivå. Jag lyckades få upp ersättningen med 35 procent. Så mycket har jag aldrig senare fått upp en ersättning, konstaterar han.

MEN DET VAR FÖRST efter att ha utnämnts till förhandlingschef på 90-talet som han hittade sin nisch: upphovsrätten. Med dåvarande förbundsdirektören var Ulf med och skapade Rättighetsbolaget (Tromb) 1995, och blev vd där 2002.
– Tidigare hade vi kollektivavtal vad gäller upphovsrätt. Nu bestämde vi istället att den enskilde medlemmen skulle upplåta sin upphovsrätt till Teaterförbundet för att stärka både sin och förbundets förhandlingsposition. På bara ett par år anslöt sig 80 procent av förbundets medlemmar till Tromb.

Numera är upphovsrätt avtalad på vartenda område.
– Producenterna behöver rättigheterna som är upplåtna till oss och vi är alltid villiga att förhandla, förklarar Ulf nöjd.
I praktiken har det under de senaste två decennierna betytt hundratals miljoner att dela på för förbundets medlemmar. Beloppet har ökat snabbt. 2003 delades totalt 40 miljoner ut, förra året 141 miljoner. Nu senast förhandlade han fram ett betydelsefullt avtal med Netflix.
– Det är roligt, säger han och tillägger:
– Vi har inte fått de här sakerna över en tebjudning och vi måste bereda oss på att ta nya konflikter även i framtiden om våra rättigheter hotas.

Så hur har han lyckats så bra? Han är innovativ och nytänkande förklarar en kollega. Själv säger han att man måste kunna samarbeta och bygga upp en relation med motparten.
– Trots att det är stora internationella mediebolag så handlar det om mänskliga relationer, det är människor man har att göra med. Nu får någon annan ta över, säger han och välkomnar sin efterträdare och passar samtidigt på att tacka med- och motparter.
Vad gör du när du går i pension?
– Jag är lite orolig för det. Jag hörde ett pensionärspar som sa att det är ett heltidsjobb att sysselsätta sig som pensionär. Skrattet igen. Sedan:
– En sak jag försummat lite är mina barnbarn. Och så har jag min fru, och vårt sommarhus … Jag ska nog hitta på.

Text: Gert Lundstedt

Foto: Magdalena Boman

Nr 3/20