Digital salong – så har det gått

Först i och med coronautbrottet i Sverige har institutionerna på allvar satsat på såväl livestreaming som förinspelade produktioner. Hur har det gått?

 

I SNART TVÅ DECENNIER har Folkets hus och parker distribuerat direktsänd scen- och bildkonst i hela landet, för publik. Därtill har såväl Dramaten som Kungliga Operan och Riksteatern ett särskilt treårigt uppdrag av regeringen att satsa just på ”digitala utsändningar av föreställningar”, vilket de fick fem miljoner öronmärkta kronor vardera från staten budgetåret 2018.

När coronapandemin slog till även mot Sverige var den digitala manegen alltså redan krattad för flera institutioner. Men Playtjänsterna tog fart på allvar, när behovet av att skapa en digital, alternativ salong för publiken blev akut.

Flertalet institutioner som Scen & film har varit i kontakt med understryker att de inte hade kunnat genomföra sjösättningen av en playtjänst utan det upphovsrättsavtal som hastigt tecknades mellan Svensk scenkonst och Teaterförbundet den 17 mars.Det är ett tillfälligt avtal som innebär att Svensk scenkonsts medlemmar tills vidare inte behöver betala extra ersättning till upphovspersoner och utövande konstnärer inom Teaterförbundets medlemsgrupper.
– Vi är otroligt tacksamma och nöjda med denna överenskommelse. Det är historiskt, kommenterar Catarina Falkenhav, kommunikationschef på Kungliga Operan, avtalet per mejl.

Men hur har det då gått? Kommer de teatrar som har satsat extra på livesändningar såväl som förinspelat material att fortsätta att sända, även utan ekonomiska lättnader? Det flesta överväger betalvägg för visst material – om det ska löna sig, men ser samtidigt tillgänglighet som en viktig del av uppdraget.

Riksteatern satsar sedan flera år digitalt på flera plan, både konstnärligt och sett till geografisk tillgänglighet. Men Riksteatern Play startade först den 9 april, som ett alternativ till verkliga teateruppsättningar.
– Vi kommer nog att behålla plattformen och göra en utvärdering senare om hur vi vill gå vidare med den, och vilket syfte den ska uppfylla inom ramen av vårt totala utbud av scenkonst, kommenterar Riksteaterns teaterchef, Dritëro Kasapi, nuläget. I pappersversionen av Scen & film (nr 3-20) som kommer i maj, skriver tidningen mer om digital scenkonst i coronatider.

Text: Ylva Lagercrantz Spindler

Några teatrar om hur deras digitala föreställningar utvecklats i coronatider:

Observera: lansering av playtjänster och mätningsperioder skiljer sig åt mellan teatrarna. Statistiken är därför ingen jämförelse dem mellan. Fakta är baserade på institutionernas egna uppgifter.

KUNGLIGA OPERAN
Lansering: 4 mars 2020
Mätperiod: 4 mars – 17 april 2020
Antal produktioner hittills: 48 (föreställningar, dokumentärer, intervjuer, konserter med solistframträdanden).
Antal unika tittare: 47 000

GÖTEBORGSOPERAN
* endast streamade föreställningar/konserter på gofilm.se
Lansering: Hösten 2016
Mätperiod: 25 mars – 19 april 2020
Antal produktioner: 9
Antal unika tittare: 17 621

UNGA KLARA
Lansering: 20 mars 2020
Mätperiod: 20 mars – 17 april 2020
Antal produktioner hittills: 9
Antal unika tittare: drygt 7 300

RIKSTEATERN
Lansering: 9 april 2020
Mätperiod: 9 – 20 april 2020
Antal produktioner hittills: 3
Antal unika tittare: 5 648

DRAMATEN
Lansering: 25 mars 2020
Mätperiod: 25 mars – 20 april 2020
Antal produktioner: 16 (vissa länkade till SVT play)
Antal tittare: 94 000
OBS: Dramaten uppger att det inte går att se om någon tittat på en video flera gånger. Siffran garanterar alltså inte antalet unika besökare.

KULTURHUSET STADSTEATERN
Lansering; Mars 2020
Mätperiod: 19 mars–17 april 2020
Antal produktioner. 9 (vissa länkade till SVT-play
Antal unika tittare: 42 649 (varav”Serotonin” som streaming sågs av 10 062 personer de tre dagar den låg uppe, 12 – 14 april.

DANSENS HUS
Lansering: 25 mars 2020 (plattformen DH DiGi).
Mätperiod: 25 mars – 17 april 2020
Antal produktioner hittills: –
Antal unika tittare: Cirka 3 500

Såväl LTS, Länsteatrarna i Sverige, som Svensk scenkonst har nu också listat sina medlemmars innovativa idéer, streamade föreställningar såväl som andra typer av interaktiva projekt – med eller utan publikens medverkan.
Du finner dem på:.www.lanseatrarna.se och www.svenskscenkonst.se